סרטן מלנומה : טיפים שכדאי להכיר בטרם מפגש עם הרופא - בחסות נוברטיס

It looks like you are using an older version of Internet Explorer which is not supported. We advise that you update your browser to the latest version of Microsoft Edge, or consider using other browsers such as Chrome, Firefox or Safari.

האבחנה הראשונית של מלנומה חושפת את המטופל ובני משפחתו למציאות חדשה. לצד ההשפעות הפיזיות של המחלה, החרדה וחוסר הוודאות, נאלץ המטופל להתמודד עם עולם שלם של מושגים רפואיים ועם הרבה בירוקרטיה. לדפנה שרמן, אחות מוסמכת - מרכזת תחום גידולי עור, שלד ורקמה רכה במרכז הרפואי רמב"ם, יש כמה עצות שכדאי מאוד לחולים ולבני משפחתם להכיר בטרם מפגש עם הרופא.

מקור אמין

"לפני הפגישה עם הרופא רבים מהמטופלים פונים לשאול את גוגל לגבי המחלה. חשוב לדעת שיש הרבה מידע לא אמין שמסתובב ברשת", מסבירה שרמן, "לעתים אנשים קוראים בגוגל מחקרים לגבי טיפולים שהם לא רלוונטיים עבורם או לא מותאמים לשלב שבו הם נמצאים. אם בכל זאת רוצים לקרוא מידע לפני הפגישה, חשוב לקבל אותו מאתרים רשמיים ומוכרים שיכולים לתת מידע מהימן. בהחלטת רופא על סוג הטיפול, יש סדר מסוים: מתחילים בטיפול בקו ראשון, ובמידה שיש התקדמות במחלה עוברים לקו טיפול אחר".

בעירבון מוגבל

"מידע מפורומים יכול גם מאד להלחיץ", מוסיפה שרמן. "ידוע שאנשים נוהגים לכתוב ביקורות שליליות על טיפולים שגרמו להם לתופעות לוואי לא נעימות, ואילו האנשים שהטיפול עבר עליהם יחסית בקלות לא יעלו ביקורת, לכן מידע כזה יכול לייצר תמונה לא נכונה לגבי הטיפול". 

לא הביישן למד

כשמטופל מגיע לשיחה עם הרופא, מדגישה שרמן, חשוב מאד לא להתבייש ולשאול הכל: "כדאי להגיע עם דף שאלות מוכן מהבית ולעבור עם הרופא על כל השאלות שעלו", היא ממליצה. "זה מבטיח שלא נשכח בזמן אמת חלק מהדברים שרצינו לשאול. ברשימת השאלות צריך לזכור לדון עם הרופא באפשרויות הטיפול, בתופעות הלוואי שלו, להבין אילו בדיקות צריך לעשות".

סרטן מלנומה - שיחה עם הרופא
"חשוב מאד לא להתבייש ולשאול הכל" צילום: Shutterstock

מורה נבוכים

אם אתם לא מבינים חלק מהמושגים בהם משתמש הרופא, כדאי לשאול שוב. גם אם נראה שהרופא משתמש בשפה גבוהה, 'מעל גובה העיניים' של המטופל, אין מקום למבוכה. כדאי לשאול את הרופא למה הוא התכוון או לפנות לקבל מידע משלים מאיש צוות רפואי.

"אחרי המפגש עם הרופא, המטופל מגיע לאחות שעוברת עם המטופל על הסבר הרופא, מדריכה לקראת הטיפול ותופעות הלוואי, עונה על שאלות, נותנת דפי הדרכה ודף טלפונים ליצירת קשר", אומרת שרמן. "יש גם תמיד רשימת טלפונים ואיך ליצור קשר בכל שעה, גם בלילה, אם מופיעות תופעות לוואי או שיש בעיה אחרת ורוצים לקבל מידע או להתייעץ עם רופא תורן. 

מידע כבקשתך

"צריך להבין שכל מטופל מתמודד עם המחלה בצורה אחרת. יש מטופלים שרוצים לדעת הכל על המחלה, הטיפול, תופעות הלוואי והצפי, אבל יש מטופלים שמסתפקים בפחות מידע ומעדיפים לא להיכנס לפרטים, זה עוזר להם להתמודד. הרופא צריך לתת מידע בהתאם לרצון של המטופל". 

דפנה שרמן
"כל מטופל מתמודד עם המחלה בצורה אחרת". שרמן

מלווה צמוד

שרמן מציינת עוד שחשוב להגיע עם בן משפחה או מלווה לפגישה עם הרופא, כדי שעוד אדם ישמע את הפרטים וגם בשביל התמיכה הרגשית במצב שהוא מאד מורכב, אבל היא מדגישה שהמלווים צריכים להיות רגישים ולא לשאול שאלות שהמטופל לא רוצה לדעת את התשובות עליהן. "יש אפשרות, בהסכמת המטופל כמובן, להעביר את כל המידע למלווה אחרי הפגישה".

מקום להתלבטות

הבחירה בטיפול היא לעתים ברורה, ובמקרים אחרים ההחלטה מגיעה אחרי התייעצות עם המטופל:  "יש מקרים בהם לרופא אין התלבטות בנוגע לטיפול שצריך לתת. אולם יש טיפולים שההחלטה צריכה להגיע ביחד עם המטופל מתוך הבנה איזה סוג טיפול יכול להתאים לו. "לדוגמה, טיפול מכוון מטרה מחייב נטילת כדורים בכל יום. צריך לדעת בוודאות שהמטופל יזכור לקחת את כל הכדורים", אומרת שרמן. "טיפול אימונותרפי ניתן בעירוי ומחייב הגעה לאשפוז יום אונקולוגי פעם בחודש". 

פחות בירוקרטיה

לצד ההבנה בכל הפרטים של המחלה והטיפול, החולים והמשפחות שלהם צריכים להתמודד גם עם כל הפן הבירוקרטי שאינו פשוט. "יש תרופות שצריך לקבל עליהם אישור מהקופה כל שלושה חודשים והקופה נותנת את האישור על סמך בדיקות הדמיה. את הבדיקה צריך לזכור להזמין מספיק זמן מראש, כי עלולים להיות זמני המתנה ארוכים. חשוב לצאת מהרופא אחרי שהוא נתן הפניה לכל הבדיקות שצריך, משום שרק על סמך הבדיקה הקופה תחליט האם לאשר את התרופות למטופל".  

Curated Tags