חרדה מסרטן שד גרורתי : כך תתמודדי עם חרדה או דיכאון - בחסות נוברטיס

It looks like you are using an older version of Internet Explorer which is not supported. We advise that you update your browser to the latest version of Microsoft Edge, or consider using other browsers such as Chrome, Firefox or Safari.

  

חרדה

זה נורמלי להיות עצבנית, מודאגת או לחוצה לאחר שאובחנת עם סרטן שד גרורתי, או אם חלו שינויים בתוכנית הטיפול שלך. יחד עם זאת, אם התחושות האלה מתמשכות, אינן חולפות ומשבשות את חיי היום-יום שלך, אולי כדאי שתפני לקבל עזרה.

חרדה מסרטן היא אחד התסמינים הפסיכולוגיים השכיחים ביותר בקרב הסובלות מסרטן שד - תסמין המשפיע על איכות החיים. למעשה, בסקר שנערך בארה"ב, מתוך 1,252 מאובחנות עם סרטן שד גרורתי 37% דיווחו כי חרדה פוגמת באיכות החיים שלהן.

דיכאון

סרטן שד גרורתי הוא יותר מ"רק" מצב גופני. אבחנה משנה חיים שכזו עלולה להיות נטל רגשי כבד. 

העומס הרגשי שנוצר לאחר אבחנה של סרטן שד עלול לגרום לפגיעה באיכות החיים ובמקרים מסוימים אפילו להוביל לדיכאון. אבל את לא חייבת להתמודד לבד עם התחושות הללו: יש הבדל בין תחושת עצב לבין תחושת דיכאון, והצוות הרפואי שלך יכול לעזור לך להבין ולנהל את הרגשתך. 

הטיפים הבאים יכולים להדריך אותך לעבר קבלת התמיכה לה את זקוקה.

5 טיפים יעילים להתמודדות עם דיכאון

טיפ 1: הבחיני בהבדלים שבין עצבות לדיכאון

 

דיכאון ותחושת עצבות הם שני דברים שונים. מה שאת חווה עלול להיות דיכאון אם את: ●    חווה עצבות שלא חולפת במשך כמה ימים בכל פעם. ●    איבדת עניין בפעילויות שמהן היית נהנית בעבר. ●    את חווה קשיי ריכוז או שאת מרגישה עצבנית כל הזמן. ●    את לא מצליחה לישון, או להפך – את ישנה כל הזמן. ●    יש לך מחשבות על מוות או התאבדות.

אם עדיין קשה לך להבחין בין השניים, הצוות הרפואי יוכל לעזור לך להבין את המצב.

 

נשים המאובחנות עם סרטן שד גרורתי נמנעות לעתים מפנייה לקבלת עזרה נפשית, כי הן חושבות שהתחושות שהן חוות הן חלק בלתי נמנע מהמחלה. ●    אם את חשה עצב או דיכאון הנמשכים יותר ממספר ימים, העלי את הנושא מול הצוות הרפואי מוקדם ככל האפשר. ●    חשוב להתייחס לכל תחושת עצבות או דיכאון, כיוון שניתן לטפל בהן. ●    אם יש לך מחשבות אובדניות, חפשי עזרה מקצועית מיידית באמצעות שיחת טלפון לאחד ממוקדי הסיוע  של האגודה למלחמה בסרטן, עמותת "אחת מ-9" או ער"ן, או פני לעזרה מקצועית כגון מרכז לטיפול נפשי, או לצוות הרפואי המטפל בך. 

טיפ 2: שוחחי על הגורמים לדיכאון שלך

 

דברי עם הצוות הרפואי על הגורמים האפשריים לדיכאון שאת חווה: ●    דיכאון וחרדה מסרטן יכולים להיות תופעות לוואי של תרופות מסוימות לטיפול בסרטן שד, או של תרופות לשיכוך כאבים.  ●    חלק מהטיפולים בסרטן עלולים לגרום להקדמת תופעות גיל המעבר, הגורמים לשינויים הורמונליים שעשויים להשפיע על המוח.  ●    עייפות היא אחת מתופעות הלוואי השכיחות ביותר הנגרמות מהטיפולים בסרטן, ויכולה לגרום לדיכאון (או לגרום לך לחשוב שמדובר בדיכאון, כשבעצם מדובר בעייפות). ●    דיכאון עלול לנבוע גם ממתח מתמשך, מדאגות הנוגעות למחלת הסרטן או מסיבות פיזיולוגיות.  בהתאם לגורם לדיכאון שאת חווה, הצוות הרפואי עשוי לשקול מספר גישות טיפול: טיפול תרופתי, פסיכולוגי או ייעוץ – בכלל זה שינוי בטיפול התרופתי שאת נוטלת.

טיפ 3: נסי טיפולים אלטרנטיביים

 

מלבד תרופות מרשם וייעוץ, קיימות אפשרויות נוספות להקלה על דיכאון: ●    כתיבת יומן אישי. ●    עיסוי. ●    מדיטציה. ●    תפילה (רוחנית או דתית). ●    יוגה.

טיפ 4: הכניסי שינויים לאורח החיים שלך

 

שינויים מסוימים באורח החיים יכולים לשפר את מצב הרוח שלך: ●    הקפידי על שינה בשעות קבועות. מנוחה אמורה לשפר את מצב הרוח שלך. ●    התעמלי באופן קבוע, גם אם מדובר רק בהליכה קלה. התעמלות משחררת אנדורפינים במוח אשר מקלים על הדיכאון. ●    אם מתחשק לך, נסי פעילות חדשה כמו גינון, יוגה או התנדבות.  ●    הצחוק יכול לעזור – צפי בסרטים מצחיקים, או העלי זיכרונות משעשעים מהעבר עם קרובייך וחברייך.
חרדה מסרטן - התמודדות
שינויים מסוימים באורח החיים יכולים לשפר את מצב הרוח

טיפ 5: צרי מערכת תמיכה

 

במסגרת הטיפול שלך, הצוות המטפל אמור להפנות אותך לגורם מייעץ המתמחה באונקולוגיה ושמודע למתח ולרגשות אשר צפים ביחד עם הסרטן. שיחה עם איש מקצוע או עם קבוצת תמיכה המבינים מה עובר עלייך, יכולה לעזור לך להתמודד עם הרגשות שלך. ●    שהייה במחיצת אנשים שיודעים להקשיב יכולה לשפר את מצב בריאות הנפש שלך. דברי עם בני משפחה וחברים על התחושות שלך. ●    זכרי שאת לא לבד. יעזור לך מאוד לדבר עם נשים שנמצאות במצב דומה לשלך - בטלפון, באינטרנט או פנים מול פנים. ●    קיימות קבוצות תמיכה רבות המיועדות עבור אנשים אשר סובלים מסרטן שד, כגון קבוצות של "אחת מ-9", האגודה למלחמה בסרטן, קבוצת "גם אני" ועוד. 

6  טיפים יעילים להתמודדות עם חרדה מסרטן

1. התייעצי עם הרופא שלך על התרופות שאת נוטלת 

אם תרופה שאת נוטלת (או נושא אחר הקשור במחלה - למשל, פוריות) גורמת לך לחוש חרדה, אולי לרופא שלך יש אפשרות חלופיות לתרופה, או המלצות להתמודדות עם החרדה.

2. בקשי עזרה

אם את חשה חרדה מתמדת, ספרי על כך לצוות הרפואי שיוכל להעריך את מצבך.

חפשי אנשי טיפול בעלי ניסיון בעבודה עם אנשים המתמודדים עם סרטן שד גרורתי כדי לדון בתסמינים ובאפשרויות העומדות בפנייך להתמודדות עם חרדה יומיומית. סביר מאוד שהצוות האונקולוגי שלך יוכל לחבר אותך למטפלים מסוימים בעלי ניסיון שיכולים לסייע.

3. נסי טיפולים אלטרנטיביים

תרגולים שונים של גוף ונפש יכולים להוריד את רמות המתח והחרדה מסרטן - כולל יוגה, דמיון מודרך, מדיטציה ונשימה עמוקה.

אם את מסוגלת לכך מבחינה פיזית, פעילויות כמו גינון, הליכה או רכיבה על אופניים, יכולות לשחרר את המחשבות שלך מהמחלה ובמקביל לשחרר חומרים במוח שלך המשפרים את מצב הרוח.

עיסוק במוזיקה, אמנות וכתיבה יכול לעזור לך לבטא באופן יצירתי את רגשותייך.

צפייה בסרט מצחיק יכולה לשפר את מצב הרוח שלך (צפייה בצוותא אפילו עדיפה!).

4. תני לעצמך קדימות 

עשי מדי יום משהו עבור עצמך, גם אם זו פעילות קטנה שגורמת לך לחייך או לצחוק.

הרגילי את עצמך לשינה מסודרת בשעות קבועות והימנעי מקפאין.

5. היעזרי באחרים

נסי להתקרב ולהתחבר  לחולים אחרים עם סרטן גרורתי המתמודדים עם חרדה, בקבוצות פייסבוק או בקבוצות תמיכה. 

6. הגבילי את זמן הגלישה באינטרנט

כי זה מתיש, לעתים לא יעיל ועלול להלחיץ (ואף עלול להכיל מידע שגוי).

היזהרי מרמאים המנסים למכור לך מוצרים מזויפים ויקרים המתיימרים לרפא סרטן.

https://makeyourdialoguecount.com/downloads/MYDC-Depression-Tip-Sheet.pdf

https://makeyourdialoguecount.com/downloads/MYDC_IdealTreatment_StrategiesToHelpManageAnxiety.pdf

https://makeyourdialoguecount.com/emotional-wellbeing/how-to-overcome-anxiety

 

References:     1. Cancer Support Community. Metastatic Breast Cancer Specialty Report 2107. Available at: https://www.cancersupportcommunity.org/sites/default/files/uploads/our-research/2017_Report/the_mcb_specialty_report_7-10.pdf?v=1. Accessed January 3, 2017.          1. American Cancer Society. Depression. Accessed June 2019. Available at: https://www.cancer.org/treatment/treatments-and-side-effects/physicalside-effects/changes-in-mood-or-thinking/depression.html. 2. ASCO. Depression. Accessed June 2019. Available at: https://www.cancer.net/coping-with-cancer/managing-emotions/depression. 3. Cleveland Clinic. Menopause: Emotional Aspects (Including Depression). Accessed July 2019. Available at: https://my.clevelandclinic.org/health/ diseases/15231-menopause-emotional-aspects-including-depression. https://www.lbbc.org/learn/types-breast-cancer/metastatic-breast-cancer/      Side-effects-and-metastatic-breast-cancer-2.
Curated Tags

עוד על סרטן שד גרורתי